ZEGGENSCHAP


Geld mag rollen!

Bij de kassa in de supermarkt staat vaak een bordje: Klein bedrag? Pinnen mag! Je zwaait even met je pasje en klaar is de betaling. Contactloos en meestal zonder pincode. Wel zo gemakkelijk. Toch?

Voor mensen met een verstandelijke beperking is dat juist ingewikkeld. Want met die munten en biljetten kun je veel beter zien hoeveel geld je nog hebt. Tegelijkertijd is het juist gemakkelijker om zonder contant groepsgeld te gaan werken en alleen nog maar te pinnen. Want een kas kan worden opengebroken. En met contant geld maak je zo een rekenfoutje.


Wat is nou goed voor de cliënten en voor Amerpoort? Daarover praatte de Centrale Cliëntenraad (CCR) afgelopen zomer met de afdeling Financiën van Amerpoort.


De CCR zette de voordelen en nadelen op een rijtje.


Contant geld is fijn. want:

> Geld in je handen is een geluksmomentje.

> Geld dat je kan vastpakken, is duidelijker. Geef je het uit, dan zie je wanneer je geld op is.

> Hoofdrekenen met geld is gymnastiek voor je hersenen.

> Contant geld is anoniem; niemand kan het zien als je drie chocoladerepen hebt gekocht.


Maar pinnen is ook heel handig want:

> Er zijn cliënten die pinnen prettig vinden.

> Op je rekeningafschrift staat precies wat je hebt gekocht.

> Minder contant geld is minder telwerk voor de begeleider.

> Begeleiders houden meer tijd over voor contact met bewoners.


Zo kwam de CCR tot het advies: cliënten moeten altijd zelf kunnen kiezen. Pinnen kan, contant betalen ook. Laat een cliënt samen met de beheerder van zijn geld bepalen hoe hij zijn eigen zakgeld of voedingsgeld wil krijgen. Contant of op een bankrekening gestort.


Dit najaar wordt duidelijk hoe het afloopt. In ieder geval gaf het gesprek duidelijkheid over waarom de CCR cliënten contant geld en keuzevrijheid zo belangrijk vinden. En waarom werken zonder contant groepsgeld makkelijker en veiliger is.


Samengevat: geld mag rollen! In de portemonnee of met de pinpas.


Jaap de Jong
Clientcoach

Wilt u weten welke onderwerpen de CCR bespreekt?

Meld u dan aan voor verzendlijst notulen Centrale Clientenraad deelraad cliënten en

de deelraad verwanten.

Amerpoort heeft verschillende cliëntenraden waarin u kunt meepraten. Op onze website kunt u hierover meer lezen. Of stuur een mail naar z.louter@amerpoort.nl.5