Op zoek naar een woonplek voor twee broers

Floor en Joop Jaarsveld zijn pleegouders van Mitchel en Reinier. Het Klantbureau van Amerpoort ging met hen op zoek naar een geschikte woonplek voor de jongens.

Tekst: Jantine Willemsen / fotografie: Ineke Oostveen

“We hadden een groot vrijstaand huis met een tuin én 3 grote dochters,” begint Floor het verhaal van het gezin Jaarsveld. “We vroegen ons af, wat gaan we doen? Gaan we misschien verhuizen naar iets kleiners? Onze jongste dochter kwam met een idee: is pleegzorg iets voor jullie? Na een periode van crisisopvang voor kinderen, merkten we dat we liever kinderen voor een langere tijd wilden opvangen. Het begon met een kind, uiteindelijk werden het 4 pleegkinderen. Alles bij elkaar hebben we 50 jaar lang kinderen in huis gehad!”

Twee eenheid

Mitchel en Reinier gingen onlangs als laatste pleegkinderen de deur uit, beiden op de leeftijd van 18 jaar. Floor: “Reinier was heel druk toen hij bij ons kwam. We dachten eerst, gaat dat ons wel lukken? Met zijn 5 jaar was hij niet zindelijk, hij kon niet praten. Ik ben begonnen met minder snoep geven, ik ging ook letten op zijn eten. En gaandeweg ging het beter met hem, ook met zijn ontwikkeling. Mitchel kwam bij ons wonen toen hij 2 jaar was. Hij had moeite met eten en slapen, we konden nergens de vinger op leggen. En hij was te jong om te testen. Nu weten we dat hij autisme heeft. Met Reinier vormt hij echt een twee eenheid, er is nooit ruzie tussen die twee. Wat de een teveel heeft, heeft de ander te weinig. Het zijn twee tegenovergestelde mensen en ze vullen elkaar goed aan.”

Mitchel (links) en Reinier (rechts)

Dagje ouder

“De jongens logeerden al bij Amerpoort, in Baarn. We hebben na een tijdje aangegeven dat we een woonplek zochten. Want wij worden ook een dagje ouder. En soms kan het wel lang duren. De voogden van de jongens stelden ook nog wel andere organisaties voor, maar wij wilden gewoon heel graag Amerpoort. Onze jongste dochter heeft bij Amerpoort gewerkt en onze pleegdochter werkt er nu ook. Dus ja, dan hoor je nog wel eens wat. En door het logeren hadden we ook goede ervaringen opgedaan.”

Indruk

Met Irma Kramp en Nadine van Steenis, consulenten van het Klantbureau, bespraken vervolgens de woonwensen met Floor en Joop Jaarsveld én de voogd van de jongens. Ook namen ze door welke begeleiding elk van de jongens nodig had. Vervolgens ging Nadine op zoek naar geschikte woonplekken. Floor vertelt verder: “We hadden gerekend op lang wachten, maar al vrij snel was er een plekje beschikbaar op het Nassauplantsoen. Eigenlijk was nog niet duidelijk wie van de jongens er dan zou gaan wonen, maar we gingen met ons vieren kijken. We vonden het ook wel moeilijk, om die twee jongens uit elkaar te halen. We hadden gelijk een goede indruk. En toen zeiden de begeleiders daar al snel: die twee horen bij elkaar, wij gaan zorgen voor een extra plek. Dat hadden we echt niet verwacht. Wie die beslissing heeft genomen, verdient een dikke kus!”

Thuiskomen

Mitchel en Reinier wonen sinds een half jaar aan het Nassauplantsoen in Soest. Hoe gaat het nu met hen? Floor: “Mitchel gedijt goed, hij heeft nu het hoogste woord. Voor Reinier is het echt nog wennen. En voor ons ook hoor. In het begin dacht ik: ‘Ik ben er wel klaar mee, ik haal ze weer op!’. Gelukkig zijn de andere bewoners hulpvaardig. En het contact met de mensen die er werken is heel plezierig. De begeleiding betrekt ons regelmatig. De ouders van de jongens kunnen ook op bezoek komen. Inmiddels voelt het voor de jongens wel een beetje als thuiskomen. En daar zijn we heel blij mee.”

Oriënteren

Wat geven Joop en Floor als tip mee aan andere ouders die begeleiding, dagbesteding of een woonplek zoeken? “Zoek contact met het Klantbureau en ga je oriënteren. Als je je aanmeldt, zit je er niet aan vast. En het is belangrijk om te kijken bij een locatie, de sfeer te proeven die in een gebouw hangt en de mensen te zien.”

Een extra kamer

“We hadden het gezin uitgenodigd, ook om te kijken wie het beste zouden passen. Maar we zagen gelijk aan Mitchel en Reinier: die twee kun je eigenlijk niet uit elkaar halen. Ze zijn zo op elkaar ingespeeld. Bijvoorbeeld bij een telefoontje, dan draait de een het nummer en de ander voert het gesprek. Na intern overleg met de manager en gedragsdeskundige waren we eruit: de ruimte voor de slaapwacht konden we vrij makkelijk ombouwen tot een extra kamer.

Langzaam maakten de jongens kennis met bewoners en begeleiding. Eerst een keer koffie komen drinken, daarna een keer mee eten. En natuurlijk de eigen studio inrichten. Al was het voor de jongens vooral belangrijk dat de tv en de spelcomputer werken.

We hebben een gemengde groep bewoners. En het zijn vooral wat oudere bewoners die gebruik maken van de gezamenlijke ruimtes. Dus we vonden het vooraf heel spannend. Maar we waren gelijk helemaal om. Mitchel en Reinier zorgen in de groep voor een nieuwe dynamiek.

Voorheen deed iedereen meer zijn eigen ding in de eigen studio. De jongens nemen hun Nintendo mee naar beneden, draaien muziek. Ze houden ook veel van spelletjes. Zo brengen de jongens voor iedereen meer leven in de brouwerij!”

Lianne Top is coördinerend begeleider van locatie Nassauplantsoen

Begin op tijd aan de zoektocht

“Mijn collega Irma was betrokken bij logeren. Samen hebben we de vraag van Joop en Floor Jaarsveld opgepakt, omdat ik de woonplekken in de regio goed ken. Met pleegouders en voogden bespraken we wat de jongens nodig hadden. Eigenlijk keek ik naar een geschikte woonplek voor de jongens los van elkaar. Twee jongens tegelijk plaatsen is heel moeilijk. Ik gunde het ze enorm, maar ik wist niet hoe we dat zouden kunnen realiseren. Zo fijn dat het toch is gelukt dat Mitchel en Reinier nu samen op het Nassauplantsoen wonen. Die verdienste ligt echt bij de locatie!

Alles bij elkaar heeft het nog geen jaar geduurd, van de eerste vraag van Joop en Floor tot de verhuizing. Maar soms duurt de zoektocht langer. Daarom wil ik ouders ook meegeven: begin op tijd met oriënteren. Denk een paar jaar vooruit. Je kunt ook eerst een gesprek met het Klantbureau voeren zonder je kind. Om zelf aan het idee te wennen en te bespreken wat mogelijk is. Daar zijn we voor, als consulenten.”

Nadine van Steenis is consulent bij het Klantbureau

Vanaf 1 februari is het Klantbureau van Amerpoort gestart. U kunt daar terecht met al uw zorgvragen. Bel 035 647 52 52 of mail naar klantbureau@amerpoort.nl

Kijk ook op www.amerpoort.nl/klantbureau